Beste leden en collega’s,

Op 12 november 2015 ging een vergadering door van het BOC Mechelen‐Willebroek. Uw lokale NSPV‐delegatie was uiteraard aanwezig om uw belangen te verdedigen.

 

Er werd gestart met de agendapunten CPBW (Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk), daarna volgden de agendapunten voor het BOC (Basis Overleg Comité).

Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW)

Verslag vorige vergadering:

Opmerking NSPV aangaande toekenning EDPBW werd opgenomen in verslag. De indienststellingsverslagen voor de nieuwe aankopen zullen aan de syndicaten worden bezorgd. 

Arbeidsorganisatie:

De overheid engageert zich om bij opmaak van de planning de quota’s m.b.t. nacht‐ en weekenduren te respecteren. Er is verbetering aangaande de excessen maar soepele wissels bemoeilijken het om de quota’s onder controle te houden. Het diensthoofd dient er op toe te zien dat het personeel tegen zichzelf beschermd wordt (bij excessen). 

Opvolging personeel bij langdurige afwezigheid: 

De werkwijze van de overheid zal worden bijgestuurd, er zal sneller contact genomen worden met het langdurig afwezige personeelslid (zeker binnen 30 dagen, liefst sneller). Het langdurig zieke personeelslid kan vragen zijn financiële documenten op te sturen(vb. fiche belastingaangifte). 

Globaal preventieplan/jaaractieplan: 

Dit zal worden opgemaakt in samenspraak met de nieuwe externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. De voorziene domeinen zullen worden opgenomen in dit plan. Voor de interne brandweerploeg zullen 18 mensen worden opgeleid.

De procedure voor de aanstelling van de nieuwe EDPBW is markttechnisch afgerond. De procedure tot aanstelling werd overlopen, na de voorziene stand‐still periode zal de nieuwe EDPBW worden aangeduid.

Een actieplan aangaande de BMI van het personeel en de nieuwbouw zullen op een informeel overleg besproken worden.

Werking Meldkamer: 

De opvolging is lopende in 2016 zal er een externe audit gebeuren van de radiokamer m.b.t. klantvriendelijkheid waarbij mogelijk nieuwe processen zullen worden ontwikkeld. Er zal een strategische analyse gebeuren van het interventiebeleid en de radiokamer. 

Functieprofielen: 

De opmerkingen van het NSPV werden meegenomen en de functieprofielen werden aangepast. 

De overheid gaat een voorstel uitwerken om 12 uur dienst in te voeren voor de WO. De overheid zal vanaf 1/1/2016 trachten om elke shift 6 (5+1) ploegen op dienst te hebben. Bij de late shift komt daar nog een extra ploeg bij en bij piekmomenten nog een extra ploeg. De ploegen zullen informatiegericht aangestuurd worden. De TO zal NIET LANGER ALLEEN RIJDEN.

Er zal ook getracht worden om bij late en nacht shift een hondengeleider op dienst te hebben. De overheid bekijkt of deze diensten niet kunnen uitgevoerd worden in een shift 18u‐02u. Rijopleidingen starten in december en de nijverheidshelpers worden bijgeschoold.

Kledij: 

De overheid organiseert een eigen markt (fondsen voorzien) om interventiebroeken te kunnen aankopen, als men kan instappen in de lopende markt van Willebroek kan het snel gaan, anders niet.

De overheid zal 62 mensen uitrusten full‐protection (cat 4) voor HHOO (fondsen voorzien). Het zullen voornamelijk mensen uit interventie, o‐team en de hondengeleiders zijn die zullen worden uitgerust. Er zal pas aangekocht worden in 2016 daar er problemen waren met de knopen van de vesten van het lot beschikbaar in 2015.

Nieuwbouw:

De korpsleiding heeft aan de minister van Binnenlandse Zaken en aan de commissaris‐generaal laten weten dat ze bereid zijn om de operationele antennes van de FGP (resort Mechelen) te huisvesten in ons commissariaat. Er is echter nog geen beslissing genomen. Mocht dit doorgaan dan zal het korps 15 extra parkeerplaatsen kopen in het project TINEL. De opmerkingen/aanpassing in de nieuwbouw gevraagd door het NSPV zullen worden uitgevoerd (vb ogendouche cellencomplex), de gesprekken met de aannemer zijn lopende. Fase II is aangevat, werken gebeuren door andere aannemer (zelfde groep, andere samenstelling). Verdere bespreking van de nieuwbouw zal gebeuren op een informeel overleg. 

Nieuw cellencomplex is klaar buiten camera’s, dewelke hopelijk dit jaar kunnen worden geleverd. Nieuw cellencomplex mag nog niet gebruikt worden, enkel bij uitzondering en onder verantwoordelijkheid OBP.

Audit logistiek:

Deze komt er maar eerst de meldkamer. Focus zal liggen op efficiënter werken.

 

Basisoverlegcomité (BOC)

Overeenstemming GAS en NERO:

Het overleg met de procureur aangaande de afstemming van de procedures is gepland. De werkwijze/procedure zal hetzelfde zijn op grondgebied van de ganse zone.

Informatiedoorstroming:

De nieuwe externe website zal verder worden toegelicht op een informeel overleg. Problemen m.b.t. instroombeleid parket zullen worden besproken met de procureur. 

Schietopleidingen en opleiding geweldsbeheersing: 

Er is een basisprincipe uitgewerkt dat zal worden voorgelegd op het volgend CPBW. Er zullen minstens 4 sessies doorgaan (halve en hele dagen). Er zal getracht worden om zo veel als mogelijk te oefenen met zijn eigen groep (vb wijkagenten) waardoor er ook aangepaste oefeningen kunnen worden gegeven rekening houdend met de samenstelling en de leeftijd van de groep.

 De schietstand is in orde. De woning in de Lange Heergracht zal op termijn (2017) worden ingericht om in te oefenen/trainen.

Richtlijnen fleetlogger en gebruik badge:

IT‐mobile zal worden gebruikt voor beheer van de voertuigen, ondersteuning van de werking (APL + AVL) en voor ondersteuning van toezichten (huisarresten). Al deze toepassingen zouden met 1 zelfde badge kunnen gebeuren.

Publicatie van foto wijkagenten: 

Deze publicatie zal pas gebeuren als aan alle richtlijnen van de privacy‐commissie kan worden voldaan (vb foto niet kunnen kopiëren van website).


Het volgende BOC werd vastgelegd op 20 januari 2016 om 07:30 u. Hebt u een mogelijk agendapunt, laat het ons dan tijdig weten.

Tot ziens, wij houden u op de hoogte!

Uw lokale afgevaardigden Dirk Van Roy, Geert Deschryver en Linda Jordens.